Wyrażenie „sztuka walki” rzadko przywołuje na myśl kultury Zachodu i kraje europejskie, jednak warto pamiętać, że na naszym kontynencie również powstawały metody walki wręcz.

 

ISAM przekazuje wiedzę zawartą w starożytnych włoskich traktatach wojennych oraz przekazach tajnych stowarzyszeń, które sekretnie praktykowały techniki i metody walki, kultywując rodzime tradycje.

 

System A. R. M. A. TO. łączy sztuki walki, które rozwijały się we Włoszech i Europie od czasów średniowiecza z tradycjami wywodzącymi się ze sztuk walki Azji Południowo-Wschodniej.

 

Jego nauczanie podzielone jest na moduły:

 

1) Włoska szermierka nożem;

2) Regionalne tradycje walki nożem -  sycylijska, apulijska i kalabryjska;

3) Nóż na świecie - tradycje w różnych częściach świata;

4) Walka mieczem i sztyletem;

5) Walka peleryną i mieczem;

6) Walka laską szlachecką i spacerową;

7) Szermierka średniowieczna i renesansowa.

A. R. M. A. TO. - Walka Nożem

Ten mało obecnie znany styl Pencak Silat rozwinął się na terenie Minankabau w zachodniej części Sumatry (Indonezja). Słowo “kerbau” pochodzi z języka malajskiego, gdzie oznacza dosłownie “woła domowego” (bubalus bubalis). To właśnie ruchy i zachowania tego potężnego, osiągającego do 1200 kg wagi zwierzęcia imitowane są podczas wykonywania technik Kerbau Silat. Styl ten w opiera się w przeważającej mierze na uderzeniach łokciami, zarówno w celu ataku jak i obrony. Ułożenie łokci jest tu jednak nieco inne niż w większości sztuk walki. Podobnie jak rogi bawołu są szerokie, płaskie i rozpościerają się na boki, tak tutaj otwarta dłoń przylega do ucha, a ramię z przedramieniem tworzy swoisty „róg”, który służy nam do wykonywania ataków i jednocześnie chroni nasze punkty witalne takie jak szyja czy głowa. Jako że w celu wykonania uderzenia wykorzystywana jest masa całego ciała, system ten nie wymaga posiadania wysokiej sprawności fizycznej i jest odpowiedni dla każdego. Może także stanowić świetną bazę dla samoobrony.

 

Poza nielicznymi wyjątkami, styl ten opiera się na technikach ręcznych i nie wykorzystuje broni. Niemniej jednak techniki zawarte w systemie pozwalają obronić się przed praktycznie każdym rodzajem ataku, zarówno ze strony przeciwnika uzbrojonego jak i nieuzbrojonego.

 

Techniki można ćwiczyć z partnerem, jak również samodzielnie, “w powietrze”, w postaci bardzo krótkich “jurus”, tj. skodyfikowanych zestawów ruchów, pełniących podobną funkcję np. do form w Kung Fu.

 

W Kerbau Silat poruszamy się wzdłuż boków hipotetycznego kwadratu o wymiarach około 3 x 3 m. Na każdy bok przypada jedna technika, więc po wykonaniu 4 technik “zamykamy” dany kwadrat i przechodzimy do kolejnego, w ten sposób wznosząc się na kolejne poziomy. Takie rozwiązanie stanowi doskonałą mnemotechnikę, pomocną zarówno w przyswajaniu jak i nauczaniu systemu, a przy tym pozwala rozwinąć umiejętność lepszego wyczucia własnego ciała w przestrzeni.

Kerbau Silat

Kali, znana również jako Arnis bądź Escrima, jest sztuką walki, która zrodziła się na Archipelagu Filipińskim. Hiszpanie pod wodzą Ferdynanda Magellana na własnej skórze przekonali się o skuteczności tej sztuki, a w 1521 roku sam konkwistador poniósł śmierć z rąk grupy filipińskich wojowników dowodzonych przez niejakiego Lapu Lapu, bohatera wyspy Mactan.

 

Hiszpańscy kolonizatorzy odcisnęli jednak swoje piętno na Kali - współczesne nazewnictwo tej sztuki zawiera w sobie zarówno elementy pochodzące z Tagalog, jednego z rdzennych języków Filipin, jak i z języka hiszpańskiego. Ponadto w czasach kolonialnych wszelkie przejawy aktywności związanej ze sztukami walki, w tym noszenie broni, zostały zakazane na północnych obszarach archipelagu. Wyobraźnia Filipińczyków, nie zamierzających poddawać się prawom ustanowionym przez intruzów, przekształciła jednak rodzimą sztukę w walki w formę tańca ludowego, w którym ruchy wykonywane w rytm muzyki pozwalały przekazywać wtajemniczonym techniki walki, jednocześnie ukrywając je przed niewprawnym okiem najeźdźców. Połączenie bojowych technik z muzyką nadało jednak Kali większej płynności ruchów, a rozumienie istoty rytmu wzbogaciło tę dyscyplinę o nowe rozwiązania strategiczne.

 

Esencją Kali, zarówno na płaszczyźnie filozofii jak i praktyki, jest nacisk na umiejętność posługiwania się bronią. W przeciwieństwie do wielu sztuk walki, naukę Kali zaczynamy od nauki technik z bronią (głównie pojedynczym kijem), gdyż umiejętności nabyte w trakcie treningu jednym typem broni mogą następnie z łatwością zostać przeniesione na jakikolwiek inny rodzaj broni, przedmiot codziennego użytku czy techniki ręczne. Myślą przewodnią przyświecającą takiej metodyce treningu jest założenie, że osoba uzbrojona ma przewagę nad osobą nieuzbrojoną.

 

Samą sztukę walki można podzielić na kilka gałęzi bądź dyscyplin, spośród których można wyróżnić na przykład: techniki dwoma kijami, techniki pojedynczym kijem, techniki z jednym lub dwoma nożami, techniki z kijem i nożem, techniki z maczetą, techniki z bronią miękką, techniki w zwarciu, techniki z bronią improwizowaną czy techniki ręczne.

Kali - Arnis - Escrima

W ISAM Polska zgodnie z doktryną FISAM trenujemy szeroki zakres sztuk walki w celu jak najwszechstronniejszego rozwoju każdego ucznia. Nasz program składa się z trzech, opisanych niżej dyscyplin: Kali, Silatu i Walki Nożem.

Co trenujemy?